Menu

Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY „SOKOŁY”

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1
Regulamin Organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy „Sokoły” określa:
  1. nazwę i siedzibę Domu;
  2. typ Domu;
  3. szczegółowe zasady działania Domu;
  4. prawa i obowiązki uczestnika.

§2
Ilekroć w Regulaminie, bez bliższego określenia, mowa jest o:
  1. Mieście – należy rozumieć Miasto Poznań;
  2. Regulaminie – należy rozumieć przez to Regulamin Organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy „Sokoły”;
  3. Stowarzyszeniu – należy przez to rozumieć Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „Sokoły”;
  4. Domu - należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy „Sokoły”;
  5. Uczestniku – należy przez to rozumieć osoby przyjęte do Domu.

§3
  1. Dom jest jednostką organizacyjną działającą jako jednostka Stowarzyszenia.
  2. Siedziba Domu znajduje się w Poznaniu przy ul. Promienistej 131.
  3. Dom jest ośrodkiem wsparcia typu dziennego, typu „B”, przeznaczonym dla 35 uczestników.

 §4
Dom prowadzi działalność na podstawie:
  1. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2015 r., poz. 163 ze zm.);
  2. ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego  (Dz. U. z 2011 r., Nr 231, poz. 1375 ze zm.);
  3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.);
  4. ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013r., poz. 330 ze zm.);
  5. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz.1586, ze zm.);
  6. statutu Domu;
  7. niniejszego regulaminu.
§5
  1. Celem działania Domu jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju każdego uczestnika, poprawa zaradności osobistej, sprawności psychofizycznej oraz przystosowania i funkcjonowania społecznego i zawodowego.
  2. Zadania Domu koncentrują się  wokół zagadnień:
    1. optymalizacji funkcjonowania uczestników na płaszczyźnie zdrowotnej, społecznej i zawodowej;
    2. organizowania i realizacji działań integracyjnych sprzyjających rehabilitacji społecznej i zawodowej uczestników;
    3. prowadzenia działań o charakterze informacyjno-promocyjnym celem kształtowania adekwatnego wizerunku osób niepełnosprawnych i zmiany wobec nich postaw społecznych;
    4. inicjowania i prowadzenia działań mających na celu przeciwdziałanie społecznemu wykluczeniu i marginalizacji uczestników Domu;
    5. propagowania idei pełnego uczestnictwa w życiu społecznym osób niepełnosprawnych;
    6. promocji talentów osób niepełnosprawnych oraz ułatwiania realizacji ich zainteresowań i pasji twórczych.
  3. Dom zależnie od możliwości finansowych i organizacyjnych, realizuje swoje cele i zadania m.in. poprzez:
    1. adekwatne formułowanie oferty terapeutycznej, w której zakres usług, treningów i świadczonych terapii dobierany jest w sposób indywidualny i zależy od możliwości psychofizycznych uczestnika i jego swoistych potrzeb;
    2. zajęcia terapeutyczne i edukacyjne z wykorzystaniem różnorodnych metod pracy realizowanych w trybie indywidualnym i grupowym (w zależności od potrzeb i możliwości uczestników), w pracowniach i pomieszczeniach na terenie Domu np. zajęcia plastyczne, muzyczne, kulinarne, edukacja zdrowotna, psychoedukacja itp.;
    3. prowadzenie treningów np.:
      1. trening zaradności życiowej w tym:
        • trening umiejętności samoobsługowych (w tym higieniczny)
        • trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
        • trening dbałości o zdrowie,
        • trening kulinarny,
        • trening higieny otoczenia (porządkowy),
        • trening gospodarowania budżetem,
        • i inne;
      2. trening umiejętności społecznych i interpersonalnych w tym:
        • trening rozwiązywania problemów,
        • trening kształtowanie pozytywnych relacji z bliskimi i innymi osobami,
        • trening zachowań w miejscach publicznych, placówkach urzędowych, lokalach usługowych, instytucjach kulturalnych itp.,
        • i inne;
      3. trening umiejętności spędzania wolnego czasu w tym:
        • trening rozwoju zainteresowań (np. sztuką, sportem itp.),
        • i inne;
    4. zajęcia rozwijające aktywność fizyczną i zapewniające dostarczenie odpowiedniej ilości ruchu, a także sprzyjające rehabilitacji fizycznej np. zajęcia gimnastyczne, rehabilitacyjne, choreoterapeutyczne, turystyka, rekreacja;
    5. umożliwienie brania udziału w wydarzeniach kulturalnych, festiwalach, przeglądach i konkursach twórczości artystycznej;
    6. przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu poprzez prowadzenie zajęć w ramach pracowni komputerowej;
    7. poradnictwo psychologiczne indywidualne i grupowe dla uczestników i ich rodzin;
    8. profilaktykę zdrowotną np.  pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz obserwacji i dokumentacji pielęgniarskiej;
    9. pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
    10. organizację i realizację działań integracyjnych o charakterze lokalnym i ponadlokalnym, sprzyjających rehabilitacji społecznej uczestników;
    11. współpracę z innymi organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, samorządami lokalnymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
  4. W Domu przewiduje się możliwość organizowania dodatkowych projektów i zajęć.
  5. Cele i zadania Domu są realizowane w następujących pracowniach i  pomieszczeniach na terenie Domu:
    1. pracownia gospodarstwa domowego (kulinarna);
    2. pracownia muzyczna;
    3. pracownia komputerowa;
    4. pracownia plastyczna;
    5. sala rehabilitacyjna;
    6. gabinet pielęgniarski;
    7. gabinet psychologa.
  6. Cele i zadania Domu mogą być realizowane również poza placówką.

§6
  1. Domem kieruje kierownik zatrudniony przez Stowarzyszenie, a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
  2. Do zadań kierownika Domu należy:
    1. nadzorowanie organizacji pracy i realizacji zadań Domu;
    2. reprezentowanie Domu na zewnątrz;
    3. zapewnienie przestrzegania prawa przez pracowników Domu;
    4. wykonywanie innych zadań za zgodą Zarządu Stowarzyszenia;
    5. współpraca z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi.
  3. Szczegółowe zakresy czynności wszystkich pracowników ustala kierownik i Zarząd Stowarzyszenia.
  4. Przyjęcie powierzonego zakresu czynności pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem i zakres ten włącza się do akt osobowych pracownika.

    ROZDZIAŁ II
    SZCZEGÓŁOWE ZASADY DZIAŁANIA DOMU

    §7
    1. Dom czynny jest od poniedziałku do piątku,  w godzinach od 7.00 do 15.30.
    2. Biuro Domu funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00.
    3. Od poniedziałku do piątku, w godzinach 10-14, odbywają się zajęcia klubowe przeznaczone dla osób oczekujących na przyjęcie do domu, tzw. „klubowiczów”.

    §8
    1. Zespół wspierająco – aktywizujący stanowią kierownik, psycholog, terapeuci oraz terapeuci zajęciowi, wraz z pielęgniarką oraz fizjoterapeutą. 
    2. Dla każdego uczestnika zespół wspierająco – aktywizujący konstruuje indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego, który realizowany jest w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem.
    3. Zespół wspierająco – aktywizujący działający w Domu,  zbiera się raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego oraz określeniem zaleceń na następny okres sprawozdawczy. 

    §9
    1. W Domu mogą przebywać osoby, które uzyskały decyzję kierującą, wydaną zgodnie
      z odrębnymi przepisami.
    2. Odpłatność za pobyt uczestników w Środowiskowym Domu Samopomocy regulują odrębne przepisy. 
    3. Do Domu nie mogą być przyjęte osoby, które:
      1. ze względu na stan zdrowia wymagają stałej opieki pielęgniarskiej;
      2. pomimo wskazań nie są objęte stałą opieką lekarza prowadzącego;
      3. zagrażają zdrowiu i życiu własnemu lub innych osób;
      4. są agresywne i zagrażają sobie oraz innym uczestnikom Domu;
      5. w sposób rażący naruszają porządek i dyscyplinę w grupie.
    4. W przypadku uczestnika, który w sposób rażący i nagminny narusza normy współżycia, porządek i dyscyplinę lub stanowi zagrożenie dla zdrowia innych uczestników i pracowników, kierownik może wystąpić do organu kierującego
      o anulowanie decyzji kierującej.

    §10
    1. Dom prowadzi ewidencję obecności pracowników, uczestników oraz klubowiczów.
    2. Wgląd do dokumentacji Domu ma kierownik Domu i pracownicy zespołu wspierająco - aktywizującego,  uprawnieni do opracowywania indywidualnych planów postępowania wspierająco - aktywizującego.
    3. Prawo wglądu do dokumentacji wewnętrznej Domu przysługuje także osobom lub podmiotom uprawnionym do kontroli domu zgodnie z odrębnymi przepisami.

     §11
    1. Na terenie Domu obowiązuje całkowity zakaz palenia i spożywania alkoholu.
    2. Osoby będące pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych, lub co do których zachodzi podejrzenie o bycie pod wpływem takich substancji, nie będą wpuszczane na teren Domu.

    ROZDZIAŁ III
    PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKA

    §12
    Uczestnik Domu ma prawo do:
    1. udziału (w miarę indywidualnych możliwości) w przygotowaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego;
    2. zaopatrzenia w niezbędne materiały terapeutyczne na terenie Domu;
    3. pomocy, ze strony osób zatrudnionych w Domu, w realizowaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego;
    4. uczestnictwa w zajęciach i imprezach organizowanych przez Dom;
    5. intymności, poczucia godności osobistej i bezpieczeństwa;
    6. usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach;
    7. zgłaszania skarg i wniosków osobiście lub poprzez opiekuna prawnego.

    §13
    Do obowiązków uczestnika Domu należy:
    1. aktywne uczestniczenie w realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego;
    2. przestrzeganie ustalonego czasu zajęć i porządku oraz wykonywanie zadań w miarę własnych możliwości;
    3. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas przebywania w Domu;
    4. dbałość o mienie Domu;
    5. przestrzeganie zasad współżycia społecznego;
    6. samodzielne, na miarę swoich możliwości, zaspokajanie swoich potrzeb.

    ROZDZIAŁ IV
    POSTANOWIENIA KOŃCOWE

    §14
    1. W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy.
    2. Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez jednostkę zlecającą.