REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY „SOKOŁY”
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY „SOKOŁY”
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Regulamin Organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy „Sokoły” określa:
- nazwę i siedzibę Domu;
- typ Domu;
- szczegółowe zasady działania Domu;
- prawa i obowiązki uczestnika.
§2
Ilekroć w Regulaminie, bez bliższego określenia, mowa jest o:
- Mieście – należy rozumieć Miasto Poznań;
- Regulaminie – należy rozumieć przez to Regulamin Organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy „Sokoły”;
- Stowarzyszeniu – należy przez to rozumieć Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „Sokoły”;
- Domu - należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy „Sokoły”;
- Uczestniku – należy przez to rozumieć osoby przyjęte do Domu.
§3
- Dom jest jednostką organizacyjną działającą jako jednostka Stowarzyszenia.
- Siedziba Domu znajduje się w Poznaniu przy ul. Promienistej 131.
- Dom jest ośrodkiem wsparcia typu dziennego, typu „B”, przeznaczonym dla 35 uczestników.
§4
Dom prowadzi działalność na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2015 r., poz. 163 ze zm.);
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r., Nr 231, poz. 1375 ze zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.);
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013r., poz. 330 ze zm.);
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz.1586, ze zm.);
- statutu Domu;
- niniejszego regulaminu.
§5
- Celem działania Domu jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju każdego uczestnika, poprawa zaradności osobistej, sprawności psychofizycznej oraz przystosowania i funkcjonowania społecznego i zawodowego.
- Zadania Domu koncentrują się wokół zagadnień:
- optymalizacji funkcjonowania uczestników na płaszczyźnie zdrowotnej, społecznej i zawodowej;
- organizowania i realizacji działań integracyjnych sprzyjających rehabilitacji społecznej i zawodowej uczestników;
- prowadzenia działań o charakterze informacyjno-promocyjnym celem kształtowania adekwatnego wizerunku osób niepełnosprawnych i zmiany wobec nich postaw społecznych;
- inicjowania i prowadzenia działań mających na celu przeciwdziałanie społecznemu wykluczeniu i marginalizacji uczestników Domu;
- propagowania idei pełnego uczestnictwa w życiu społecznym osób niepełnosprawnych;
- promocji talentów osób niepełnosprawnych oraz ułatwiania realizacji ich zainteresowań i pasji twórczych.
- Dom zależnie od możliwości finansowych i organizacyjnych, realizuje swoje cele i zadania m.in. poprzez:
- adekwatne formułowanie oferty terapeutycznej, w której zakres usług, treningów i świadczonych terapii dobierany jest w sposób indywidualny i zależy od możliwości psychofizycznych uczestnika i jego swoistych potrzeb;
- zajęcia terapeutyczne i edukacyjne z wykorzystaniem różnorodnych metod pracy realizowanych w trybie indywidualnym i grupowym (w zależności od potrzeb i możliwości uczestników), w pracowniach i pomieszczeniach na terenie Domu np. zajęcia plastyczne, muzyczne, kulinarne, edukacja zdrowotna, psychoedukacja itp.;
- prowadzenie treningów np.:
- trening zaradności życiowej w tym:
- trening umiejętności samoobsługowych (w tym higieniczny)
- trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
- trening dbałości o zdrowie,
- trening kulinarny,
- trening higieny otoczenia (porządkowy),
- trening gospodarowania budżetem,
- i inne;
- trening umiejętności społecznych i interpersonalnych w tym:
- trening rozwiązywania problemów,
- trening kształtowanie pozytywnych relacji z bliskimi i innymi osobami,
- trening zachowań w miejscach publicznych, placówkach urzędowych, lokalach usługowych, instytucjach kulturalnych itp.,
- i inne;
- trening umiejętności spędzania wolnego czasu w tym:
- trening rozwoju zainteresowań (np. sztuką, sportem itp.),
- i inne;
- trening zaradności życiowej w tym:
- zajęcia rozwijające aktywność fizyczną i zapewniające dostarczenie odpowiedniej ilości ruchu, a także sprzyjające rehabilitacji fizycznej np. zajęcia gimnastyczne, rehabilitacyjne, choreoterapeutyczne, turystyka, rekreacja;
- umożliwienie brania udziału w wydarzeniach kulturalnych, festiwalach, przeglądach i konkursach twórczości artystycznej;
- przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu poprzez prowadzenie zajęć w ramach pracowni komputerowej;
- poradnictwo psychologiczne indywidualne i grupowe dla uczestników i ich rodzin;
- profilaktykę zdrowotną np. pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz obserwacji i dokumentacji pielęgniarskiej;
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
- organizację i realizację działań integracyjnych o charakterze lokalnym i ponadlokalnym, sprzyjających rehabilitacji społecznej uczestników;
- współpracę z innymi organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, samorządami lokalnymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
- W Domu przewiduje się możliwość organizowania dodatkowych projektów i zajęć.
- Cele i zadania Domu są realizowane w następujących pracowniach i pomieszczeniach na terenie Domu:
- pracownia gospodarstwa domowego (kulinarna);
- pracownia muzyczna;
- pracownia komputerowa;
- pracownia plastyczna;
- sala rehabilitacyjna;
- gabinet pielęgniarski;
- gabinet psychologa.
- Cele i zadania Domu mogą być realizowane również poza placówką.
§6
- Domem kieruje kierownik zatrudniony przez Stowarzyszenie, a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
- Do zadań kierownika Domu należy:
- nadzorowanie organizacji pracy i realizacji zadań Domu;
- reprezentowanie Domu na zewnątrz;
- zapewnienie przestrzegania prawa przez pracowników Domu;
- wykonywanie innych zadań za zgodą Zarządu Stowarzyszenia;
- współpraca z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi.
- Szczegółowe zakresy czynności wszystkich pracowników ustala kierownik i Zarząd Stowarzyszenia.
- Przyjęcie powierzonego zakresu czynności pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem i zakres ten włącza się do akt osobowych pracownika.
ROZDZIAŁ II
SZCZEGÓŁOWE ZASADY DZIAŁANIA DOMU
SZCZEGÓŁOWE ZASADY DZIAŁANIA DOMU
§7
- Dom czynny jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 15.30.
- Biuro Domu funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00.
- Od poniedziałku do piątku, w godzinach 10-14, odbywają się zajęcia klubowe przeznaczone dla osób oczekujących na przyjęcie do domu, tzw. „klubowiczów”.
§8
- Zespół wspierająco – aktywizujący stanowią kierownik, psycholog, terapeuci oraz terapeuci zajęciowi, wraz z pielęgniarką oraz fizjoterapeutą.
- Dla każdego uczestnika zespół wspierająco – aktywizujący konstruuje indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego, który realizowany jest w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem.
- Zespół wspierająco – aktywizujący działający w Domu, zbiera się raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego oraz określeniem zaleceń na następny okres sprawozdawczy.
§9
- W Domu mogą przebywać osoby, które uzyskały decyzję kierującą, wydaną zgodnie
z odrębnymi przepisami. - Odpłatność za pobyt uczestników w Środowiskowym Domu Samopomocy regulują odrębne przepisy.
- Do Domu nie mogą być przyjęte osoby, które:
- ze względu na stan zdrowia wymagają stałej opieki pielęgniarskiej;
- pomimo wskazań nie są objęte stałą opieką lekarza prowadzącego;
- zagrażają zdrowiu i życiu własnemu lub innych osób;
- są agresywne i zagrażają sobie oraz innym uczestnikom Domu;
- w sposób rażący naruszają porządek i dyscyplinę w grupie.
- W przypadku uczestnika, który w sposób rażący i nagminny narusza normy współżycia, porządek i dyscyplinę lub stanowi zagrożenie dla zdrowia innych uczestników i pracowników, kierownik może wystąpić do organu kierującego
o anulowanie decyzji kierującej.
§10
- Dom prowadzi ewidencję obecności pracowników, uczestników oraz klubowiczów.
- Wgląd do dokumentacji Domu ma kierownik Domu i pracownicy zespołu wspierająco - aktywizującego, uprawnieni do opracowywania indywidualnych planów postępowania wspierająco - aktywizującego.
- Prawo wglądu do dokumentacji wewnętrznej Domu przysługuje także osobom lub podmiotom uprawnionym do kontroli domu zgodnie z odrębnymi przepisami.
§11
- Na terenie Domu obowiązuje całkowity zakaz palenia i spożywania alkoholu.
- Osoby będące pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych, lub co do których zachodzi podejrzenie o bycie pod wpływem takich substancji, nie będą wpuszczane na teren Domu.
ROZDZIAŁ III
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKA
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKA
§12
Uczestnik Domu ma prawo do:
- udziału (w miarę indywidualnych możliwości) w przygotowaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego;
- zaopatrzenia w niezbędne materiały terapeutyczne na terenie Domu;
- pomocy, ze strony osób zatrudnionych w Domu, w realizowaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego;
- uczestnictwa w zajęciach i imprezach organizowanych przez Dom;
- intymności, poczucia godności osobistej i bezpieczeństwa;
- usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach;
- zgłaszania skarg i wniosków osobiście lub poprzez opiekuna prawnego.
§13
Do obowiązków uczestnika Domu należy:
- aktywne uczestniczenie w realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego;
- przestrzeganie ustalonego czasu zajęć i porządku oraz wykonywanie zadań w miarę własnych możliwości;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas przebywania w Domu;
- dbałość o mienie Domu;
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego;
- samodzielne, na miarę swoich możliwości, zaspokajanie swoich potrzeb.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§14
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez jednostkę zlecającą.